driesenlobke.reismee.nl

waar er ook mooie regenbogen zijn

De herfst gaat ook hier gepaard met soms felle regenbuien waartegen ons busje niet langer bestand lijkt, ’s nachts gutst de regen door het dakraampje op onze voeten en dus rijden we naar het dichstbijzijnde Jucy kantoor waar we een nieuwe auto krijgen (en een volle tank bezine en 2 dagen huur terugbetaald). De surfspots zijn we helaas voorbij gereden en dus gaan we eerst op weg naar besneeuwde bergen, rustige meren en vooral: warme hot-springs! Wanneer de zon zich even laat zien maken we lange wandelingen over hoge bergen met verre uitzichten. Bij regenweer bezoeken we een zalmkwekerij waar we de vissen voederen of brengen we een bezoekje aan “Puzzling World”. We houden allebei van raadseltjes en kunnen ons hier goed amuseren, als kleine kinderen zoeken we onze weg door een groot doolhof waar we na 40 minuten eindelijk de uitgang vinden.

De regen lijkt hier even niet meer te stoppen en wanneer we twee doorweekte lifters langs de kant van de weg zien stoppen we onmiddellijk (een van onze voornemens na al het liften in Frans Polynesië, waar we zelf eerder van zweet dan van regen doorweekt waren). ‘Perfect for 2, great for 3, party for 4’ staat er op onze busje, en dus trakteren we een Zweed en een Antwerpenaar ‘s avonds op een maaltijd en een bed, best gezellig met ons vieren maar we houden het vanaf nu toch op ‘perfect voor 2’. De volgende ochtend besluiten we de regen even te negeren en met onze complete antiregenuitrusting wandelen we tot aan de voet van de Frans Jozef Glacier, doorweekt genieten we van het prachtige uitzicht (alhoewel de Perito Moreno gletsjer in Argentinië toch van een ander niveau blijkt).

De vriendelijke Zweed en sympathieke Antwerpenaar (ja, ook die bestaan :p) laten we achter en zelf rijden we noordwaarts langs de westkust tot Greymouth. Nu ons busje niet meer lekt hebben we geen last van de storm die ’s nachts over ons heen raast en ons (het ene moment al wat wilder dan het andere) de slaap in wiegt. Na enkele natte dagen en koude nachten rijden we weer landinwaarts tot Hanmer springs, bekend van de thermale baden. In een 40 graden sulfer bad ontmoeten we een Gents koppel dat binnenkort ook naar Indonesië reist en samen dromen we alvast van witte stranden en een warme zon.

De volgende ochtend schijnt de zon eindelijk en vol goeie moed wandelen we een berg op. Na enkele meters klimmen ontdekken we hier en daar de eerste sneeuw en hoe hoger we klimmen hoe dikker dat laagje sneeuw wordt. Bevroren dauwdruppels hangen als kleine juweeltjes te schitteren in de zon en boven worden we nog eens extra beloond met een prachtig uitzicht. Een ijzige wind maakt het hier helaas ook heel koud en dus we dalen snel weer af naar de beschutting van het bos

Langs de groene heuveltjes met grazende schapen rijden we weer terug tot aan de kust. We ontdekken een leuke golf (rechtse, lange point-break) met uitzicht op besneeuwde bergen en amuseren ons weer enkele dagen op onze surfplank. Wanneer de golven het stilaan voor bekeken houden maken we nog even een laatste omweg langs Marlbourough sound waar de bergen en de oceaan elkaar lijken te omarmen voor we de ferry weer oprijden, terug naar het warme noorden.

hilde

Hier weten we bijna niet meer wat regen is.
En het blijft voor ons bij dromen van Indonesië, helaas, driewerf helaas!