driesenlobke.reismee.nl

met de surfplanken door de Andes

Ecuador, de busrit ernaar toe belooft al veel goeds. Van rijstvelden gaat het langs bananenplantages, kleine, drukke dorpjes, de zoveelste politiecontrole, rustig de bergen in. Een omleiding stuurt ons langs hobbelige wegen door stoffige bergen met diepe ravijnen. Deze keer geen busdutjes dus maar met onze ogen wijdopen genieten we van dit nieuwe landschap en ontdekken dat groen in veel tinten bestaat! De geur van eetstandjes vliegt de bus en onze neus binnen. Een varken draait z’n zoveelste toertje boven een rokend vuurtje. En zo rijden we richting Cuenca, een koloniale stad op 2530 meter die zijn 190 jaar onafhankelijkheid viert. Het is hier druk, een foldertje belooft veel spektakel in de stad: folkloristische danswedstrijden, een pyro-technico show, traditionele indianenmuziek, verkiezing van miss cuenca, souvenierkraampjes,…”. In werkelijkheid kan je het eigenlijk vergelijken met de avondmarkt van Wolvertem, veel volk op straat maar eigenlijk niet veel te beleven. We lopen wat door de stad en wat later stuurt de regen ons een “chocolate y canella – café-bar” binnen. Ons ( vooral Lobke eigenlijk) gemis van belgische chocolade wordt hier zeker gecompenseerd! Ik (Lobke dus J ) zou zowat de hele menukaart willen uitproberen, lang leve de regen!

Op naar banos: een backpackersdorpje aan de voet van de tungurahua-vulkaan. Het krioelt er van de toeristenbureautjes die ons graag overtuigen tot canyoning, rafting, biking, hiking, jungle-tours, bungeejumping,… Uiteindelijk laten we ons verleiden tot een half dagje raften. Na de nodige veiligheidsinstructies stappen we met een klein hartje onze boot in: “de piranha’s”. Wanneer je met een toeristenorganisatie gaat raften, moet je die groepsnamen en groepsbevorderende kreten na elke stroomversnelling er wel bijnemen natuurlijk. En toch is het de moeite waard, onze raftingguide weet de spanning er goed in te houden en wanneer er op het einde van de rit nog steeds niemand uit de boot is gevallen, moeten we er maar uitspringen. Bengelend aan het safetytouw van de raft, trotseren we wilde golven ( toch wat anders zo zonder surfplank :p ) en hijsen elkaar enkele meters verder weer lachend aan boord.

En dan op naar Latacunga, op de bus ernaar toe lezen we nog even onze footprint na “the civic festival of Mama Negra is the weekend before 11 Nov.” Och, we zijn al eerder in feestende steden beland, zal wel meevallen. De taxi wil ons niet naar het hostal brengen, “No hay paso, tiene que caminar” ( ik raak er niet door, u zal moeten wandelen). Enkele meters met de rugzakken en surfplanken kunnen we wel aan maar enkele straten verder hebben we even spijt dat we niet dadelijk doorreden naar Quito. Wat we voor ons zien is niet meer te vergelijken met de avondmarkt van Wolvertem. Zo ver we kunnen zien: kraampjes en mensen en kraampjes en mensen, elke vierkante meter op straat is bedekt met een tapijt vol verkoopswaar. We banen ons een weg tussen bergen truien, broeken, boeken, cd’s, afstandsbedieningen, shampoo’s,… en voelen ons verdwaald in een plaatje van “Waar is Wally?” waarin 2 toeristen met surfplank en grote rugzakken het makkelijkst vindbaar zijn. Links worden hot-dogs verkocht, rechts suikerspinnen of een brochette die veel te lang heeft liggen roken. En wie geen tapijtje vond, laadde zijn pickup vol met schoenen, een berg schoenen, een grote berg schoenen waarin de linker-en de rechterschoen elkaar al lang verloren. Of je leent de buggy van je kleine zus en verkoopt flesjes waters. “un dollar, doz dollares, zapatos, sombreros,…” en als je het geroep niet kan overstemmen, plant je een megafoon op een nabijgelegen muurtje, ingewikkeld wordt het wel als die megafoon juist te ver van je kraampje verwijderd staat en niemand het geluid nog bij het beeld kan passen.

Het is wel eens de moeite waard maar morgen gaan we toch maar verder richting Mindo, een rustig dorpje midden in de prachtige natuur. Of zouden ze daar ook iets te vieren hebben?

Frauke

Geweldig! Ik zie het allemaal zo voor me... en duik weer helemaal in de herinneringen aan onze ver-weg-reizen :-)

broer Tim

amaai
klinkt als snel heen en weer gereis. Ga je de wandeling in Latacunga dan niet doen. Wel mooi anderzijds. Ma bon, Mindo beloofd anderzijds nog mooiere wandelmogelijkheden.
Als k het goed begrijp komt na Mindo... het hemelse Mompiche: ik kruis de vingers al voor hoge swell en de perfecte linkse daar. t amuzement. auw, voel ineens een intense heimwee naar die tijd
grtz

lobke en dries

ja, als je de blog zo leest, lijkt het wel reizen aan speedtempo, maar wil me altijd beperken tot maximum 1 A4 en dan alles van 10 dagen vertellen...we zijn 4 dagen in banos geweest en ook daar al s een mooie wandeling gemaakt, 1000 meter de berg op in de hoop de vulkaan te zien, jammergenoeg te bewolkt maar de klim en afdaling waren wel de moeite waard ( foto met tomaten :p ) in latacunga geinformeerd voor die wandeling naar meer, leek heel mooi maar vreselijke nacht in hostal gehad met die feesten heel de nacht lawaai dus besloten we volgende ochtend dadelijk verder te gaan naar mindo en amai, merci voor de tip, tis hier echt te zalig!

Lobke

En van hieruit gaan we inderdaad naar mompiche (welke bussen heb jij daarvoor genomen?) Helaas vallen de voorspellingen tegen, zeker geen hoge swell (werkt het daar ook met kleine golfjes? op het strand ipv op de point mss?). anders gaan we waarschijnlijk wat verder eerst en keren we dan nog is terug naar mompiche als de swell wat beter is.

Dries

Hilde

Zo te lezen kunnen jullie het nog gemakkelijk tot ver na 19 augustus volhouden, denk ik. Onvoorstelbaar mooi klinkt het en ... (super)gevaarlijk!

lien Billiet

amai ziet en klinkt echt geweldig daar! ik ben fan van de madam met het geweldige klakske en vooral benieuwd welk monument ze vooral da geld wil laten zien :) hier alles zijn gangetje... veel nieuwtjes (zwangeren, verlovingen, baby's,...)

Liesje

Hey Madammeke,

Vol plezier lees ik jullie blog keer op keer!
Het ziet er (zelfs in mijn levendige fantasie) echt zofantastisch uit! Ik kan het me allemaal levendig voorstellen.
Gisteren hebben we onze housewarming gegeven in de Roodborstjeslaan. Ik denk dat er een kleine 80 personen gekomen zijn! Echt een serieus feest!

P.S. Wanneer komt de nieuwe update??
P.S.S. fotootjes!
P.S.S.S. ROXY ? (ik heb gewonnen met een wedstrijd!!!)

Verder niet veel nieuws in Meise.

lobke

hey liesje,

kheb precies weer een goed feestje gemist ,we zullen je huisje s moeten komen keuren als we terug zijn :)
khoop vandaag een nieuwe blog te schrijven dus nog even geduld en nog ni veel roxy gezien hier, wa hebt ge gewonnen?

lobke

hey lieniepienie!

welke nieuwtjes????? hou me op de hoogte he!!

nel

lieve peter dries
ik ben ook bang van beren
dikke kus van nel xxxxxx